اقلیم چادگان

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. اقلیم چادگان

بر اساس تقسیمات باکر سرزمین ایران به شش حوضه منطقه ای تقسیم گردیده که بزرگترین آن حوضه آبی ایران مرکزی است. حوضه مرکزی خود به هفت زیر حوضه از جمله حوضه آبی باتالاق گاوخونی به مساحت ۱۰۲۴۶۲ کیلومتر مربع تفکیک شده، که این حوضه، خود چند حوضه کوچکتر مانند حوضه آبی زاینده رود به مساحت ۲۷۵۷۰ کیلومترمربع را شامل میشود. حوضه آبی شهرستان
چادگان یکی از زیر حوضه های زاینده رود محسوب میگردد. سد زاینده رود بعنوان سرچشمه زاینده رود در منطقه چادگان قرار دارد.
زاینده رود به طور طبیعی از جبهه شمال شرقی زردکوه بختیاری در پای کوه کارکنان واقع در چهلگرد سرچشمه میگیرد و در طول مسیر ۳۶۰ کیلومتری خود تا مصب، شعب کوچک و بزرگ بیشماری به آن میریزد.

اقلیم شهرستان چادگان:
چادگان منطقه ای است کوهستانی و دارای پستی بلندیهای متعدد از جمله تپه های کوتاه و دشتهای کوچک و جزء یکی از مناطق ییالقی استان اصفهان محسوب میشود. بر طبق طبقه بندی اقلیمی کوپن، آب وهوای شهرستان چادگان مرطوب و در طبقه بندی اقلیمی آمبرژه، نیمه خشک سرد و بر اساس طبقه بندی اقلیمی دکتر کریمی معتدل مرطوب با زمستانهای سرد محاسبه گردیده است.

دمای هوا:
بر اساس بررسیهای آماری بلندمدت (۲۰۱۶-۱۹۸۵ میلادی)، میانگین سالانه دمای چادگان ۱۲ درجه سانتیگراد است. در شهرستان چادگان میانگین دمای هوا در سردترین ماه سال یعنی در ماه ژانویه ۳ درجه سانتیگراد زیر صفر و در گرمترین ماه سال که ماه ژولای میباشد، ۲۵/۵ درجه سانتیگراد است. اختلاف دمای گرمترین و سردترین ماه سال ۲۸/۵ درجه سانتیگراد است. در طول این دوره آماری ۳۱ ساله، بالاترین دمای ثبت شده ۳۷/۵ درجه سانتیگراد بود که در ماه های آگوست و ژولای سالهای مختلفی اتفاق افتاده است. پایینترین دمای ثبت شده هم ۲۶/۵ درجه سانتیگراد زیر صفر بود که در ژانویه ۲۰۰۵ اتفاق افتاده است.
تعداد روزهای یخبندان آن ۱۵۲ روز در طول سال است و زودرسترین تاریخ شروع یخبندان  اواخر شهریور و تاریخ خاتمه آن تا اردیبهشت ماه هم در بعضی از سالها ادامه دارد. مجموع تبخیر سالانه چادگان ۱۶۰۶ میلیمتر میباشد.

رطوبت و بارش:
میانگین ماهانه رطوبت نسبی هوا طبق آمار بلندمدت در چادگان ۴۵ درصد است. به طور خلاصه میتوان گفت در ماههای بارانی و سرد سال میزان رطوبت نسبی کم و بیش بالاست و برعکس در فصل تابستان مقادیر آن پایین است

پربارانترین ماه سال در چادگان ماه دسامبر است. مجموع بارش سالانه چادگان ۳۲۶/۵ میلیمتر است. قابل توجه است که بالاترین میزان بارش سالانه این شهر ۵۳۳ میلیمتر در سال ۱۹۹۳ اتفاق افتاد و پایینترین میزان بارش سالانه این شهرستان هم ۵/۱۴۵ میلیمتر در سال ۲۰۰۸ رخ داده است.
بر طبق منحنی آمبروترمیک، طول دوره خشکسالی در شهرستان چادگان از اوایل ماه می تا اواسط ماه نوامبر میباشد. یعنی حدود پنج ماه و نیم از سال، میزان دما بیشتر از مقدار بارش بوده که تحت عنوان دوره خشکی مطرح میشود.

بـاد:
باد از آثار عمده و مهم فشار هوا است که همواره در هواشناسی سمت و سرعت وزش آن تا ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین انداره گیری، ثبت و گزارش میگردد. باد غالب سالانه در شهرستان چادگان بادهای غربی است. در دوره آماری بررسی شده (۲۰۱۶-۱۹۸۵) میانگین سالیانه سرعت وزش باد شهرستان چادگان ۹ متربرثانیه میباشد. بادهای آرام ۴ درصد از مجموع بادهای سالانه شهرستان چادگان را به خود اختصاص میدهد. بادهایی که دارای سرعت ۷ تا ۱۱ متر بر ثانیه دارند ۳۷ درصد از مجموع بادهای سالانه و ۳۶ درصد بادها دارای سرعت بیش از ۱۱ متر بر ثانیه وزش دارند. ۲۲ درصد از بادها هم با سرعت ۳/۵ تا ۵ متر بر ثانیه وزش دارند.  شدیدترین باد وزیده شده در چادگان در بررسیهای آماری بلندمدت ۳۶ ساله ۳۶ متربرثانیه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست