آرامگاه کاوه آهنگر

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. جاذبه های گردشگری
  4. chevron_right
  5. آرامگاه کاوه آهنگر

اگر دیدن طبیعت بکر و زیبا و محل زندگی قدیمی‌ترین قوم آریایی به‌اندازه‌ی کافی برایتان هیجان‌انگیز نیست؛ پس وقت آن است که ارتباط چادگان را با ابیاتی از شاهنامه فردوسی، بدانید:

                                                خروشید و زد دست بر سر ز شاه           که شاها منم کاوهٔ دادخواه
یکی بی‌زیان مرد آهنگرم                       ز شاه آتش آید همی بر سرم
تو شاهی و گر اژدها پیکری                   بباید بدین داستان داوری
که گر هفت کشور به شاهی تراست      چرا رنج و سختی همه بهر ماست
چو کاوه برون شد ز درگاه شاه               برو انجمن گشت بازارگاه
همی بر خروشید و فریاد خواند              جهان را سراسر سوی داد خواند

«مشهد کاوه» یکی از روستاهای شهرستان چادگان، زادگاه «کاوه آهنگر» است. آرامگاه کاوه آهنگر، شخصیت اسطوره‌ای و حق‌طلب در شاهنامه فردوسی، در این روستا، در بخش مرکزی شهرستان چادگان قرار دارد. این بنای تاریخی تنها یکی از جاهای دیدنی چادگان اصفهان است. مشهد کاوه که نام های آن «کودلیّه» و «کوالیّه» بوده، زادگاه و مدفن مجاهد مشهور تاریخ، کاوه
آهنگر است. کاوه که پیشه او آهنگری و از اهالی کوالیّه بوده و برای امرار معاش به مقتضای شغل خود به اصفهان رفته و در آنجا حرفه خود را ادامه می دهد و بر علیه ظلم و ستم ضحاک میشورد و به همراه عامه مردم که از کثرت ظلم و بیداد به ستوه آمده بودند، ضحاک را از تخت چند ساله پادشاهی به زیر میکشد.

مشهد کاوه، روستایی در دهستان کاوه آهنگر در ۱۲ کیلومتری غرب شهر چادگان است. این روستا زادگاه کاوه آهنگر، اسطوره تاریخی ایرانیان است. آرامگاه کاوه آهنگر، نماد آزادی‌خواهی و حق‌طلبی، و پسرش قارن، در این روستا قرار دارد. این بنای تاریخی ۷۰۰ ساله، یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی چادگان است. آرامگاه کاوه آهنگر از آثار ملی ثبت‌شده ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست